Гра-змагання «Подорож літературними
стежками»
Мета: узагальнити та систематизувати знання
учнів про казку народну та літературну, їх особливості; формувати вміння давати
власну оцінку вчинкам героїв; розвивати творчі здібності, уяву, допитливість,
спостережливість, вміння орієнтуватися в набутих знаннях, використовувати їх на
практиці; виховувати найкращі людські риси, інтерес до казок, доброту,
прагнення допомагати людям.
Обладнання: виставка збірок народних та літературних казок,
ілюстрації учнів до вивчених казок, мультимедійний проектор, комп’ютер, екран.
Хід
гри
Ведучий 1: Багато віків тому один античний
мудрець зауважив: «Життя коротке, а мистецтво вічне». І з ним не можна не
погодитися: людина завжди йде рука об руку з мистецтвом, а кращі його зразки
переживають не одне покоління шанувальників. Ведучий 2: Література
– це мистецтво слова, а слово – найцінніше надбання людства, начало всіх начал.
Мистецтво «в пензлі чи в пері» увічнює життя людини й природи, бо спроможне
«вирвать мить із плину часу і в ній божисту вічність передать». Якщо ви
плакали, співчуваючи з героями книги чи кінофільму, щиро раділи за своїх
улюбленців, переживали обурення або прагнення змінити цей світ на краще, – ви
відчували на собі силу мистецтва. Коли
людина читає, з нею відбувається те, що не відбувається ніколи. Коли слово
піднімається з білої сторінки і досягає свідомості живої людини, воно перестає
бути словом – воно стає життям. І люди не зможуть відмовитись від книги, поки
вони існують як явище природи.
Ведучий 1. Сьогодні ми вирушимо у
подорож до прекрасної країни дитинства – світу казок. А чи замислювалися
ви коли-небудь над тим, звідки беруться казки? Ось як цікаво на це питання
відповів відомий фінський письменник-казкар Закаріас Топеліус: «Як настане літо,
вийдіть дуже рано в поле, коли роса лежить на траві – там блищать тисячі казок,
мов діаманти. Потім на берег моря, де на воді граються маленькі кучеряві хвилі
з білими баранцями – то і є казки. Восени прислухайтесь до шуму смерек, що
розповідають предковічні казки про велетнів. Або пошукайте їх у вересові – він
знає безліч казок. Узимку можна читати чудові морозяні вірші – візерунки на
шибках або на вкритих інеєм деревах, а напровесні казки грають барвами на
вечірньому небі. І восени, і взимку, і навесні ви можете читати
сріблясто-зоряні казки. Природа може розповісти силу-силену казок»
Ведучий 2. Так, дійсно, природа сповнена казок, їх потрібно лише побачити і відчути. Сьогодні, під час нашої подорожі ми не тільки побачимо і відчуємо казки, а проведемо вікторину «У світі казок». Подивіться, скільки на дошці розміщено ілюстрацій. Це цілий казковий світ, а найголовніше, що кожен із вас бачить його по-своєму
Ведучий
1. Команди займіть свої
місця. А судити наших гравців будуть судді – теж учасники нашого зібрання .
Увага!
Розпочинаємо! (Представники команд по-черзі дають відповідь на запитання,
тільки тоді, як команда не може відповісти, то можуть відповісти суперники.
Кожен тур теж розпочинають команди по-черзі. За кожну правильну відповідь – 1
бал).
Перший конкурс «Знайомство». Завдання. Капітани
команд оголошують назву своєї команди, показують емблему, пояснюючи їх
значення, а також коротенько характеризують членів команди. Вища оцінка за цей
конкурс – 5 балів.
Ведучий 2.(проводить жеребкування)
Жеребкування (щоб визначити, хто перший розпочне гру): дати відповідь на питання: яким є основний конфлікт
казок?
(Відповідь: протистояння добра і зла, в якому зазвичай перемагає добро).
Ведучий 1. Конкурс другий „Сім
біографій – сім письменників”.
Завдання. За уривками з біографії назвати прізвище
письменника.
1. «Брати збирали й ретельно записували народні казки своєї батьківщини – Німеччини». (Брати Грімм)
2. «Його ім’я пов’язане з містечками англійських рівнин, прожив недовге життя, найдотепніша людина Великобританії» (Оскар Уайльд)
3. “Він
автор багатьох книжок, які вважаються перлинами російської літератури.
Літературна обдарованість виявилася рано. Коли йому було тринадцять, він уже
друкував власні вірші. У Царськосільському ліцеї ним було створено близько 130
поезій.” (О.
С. Пушкін)
4. «Життя мені мало всміхалося, а діти були
тим весняним сонячним промінням, яке зігрівало моє серце», - говорив про себе
український письменник. Дуже полюбляв жанр казки-байки. (Іван Франко)
5. «Він народився в Індії, де й провів перші
шість років свого життя. За свої творчі досягнення письменник був відзначений
найвищою нагородою – Нобелівською
премією» (Джозеф
Редьярд Кіплінг)
6. «Його казками захоплювалися в паризьких літературних салонах та королівських палацах». (Шарль Перро)
7. «Країна,
що знаходиться на півночі Європи, пощастило стати батьківщиною Великого
Казкаря. Його дивовижні казки уславили
його батьківщину – Данію» (Ганс
Крістіан Андерсен)
Ведучий 2. Конкурс третій. „7
ключових слів - письменник”. Завдання. За
поданими ключовими словами або словосполученнями визначте прізвище
письменника
1. Олександр Сергійович Пушкін - (Царевич Єлисей, цариця-мачуха, 7 богатирів, дзеркальце, яблуко, сонце, місяць)
2. Ганс Крістіан Андерсен –(Казкар, бідність, навчання, Снігова Королева, Данія, Кай, Герда)
3. Оскар
Уайльд –(Чаклун, Зайченя, зірка, милосердя, добро, жебрак, бурштинове
намисто) 4. Джозеф
Редьярд Кіплінг –(письменник, джунглі, Індія, Англія, казка, Мауглі,
Шер-Хан 5. Брати Грімм –(Німеччина, Бремен, Білосніжка, Попелюшка, відра,
починок добро) 6. Олександр Сергійович Пушкін –(Росія, поет, няня Орина
Родіонівна, слава, казка, дуель, Крим) 7. Ганс
Крістіан Андерсен –( Чоботар, феєрверк, Лукойє, маленька куховарочка, щирі
сльози, імператор, легка насмішка) Ведучий 1. Конкурс
четвертий. „Письменник - сім ключових слів”.
Завдання. За прізвищем письменника
назвати ключові слова чи словосполучення, які стосуються його життя і
творчості.
1.
Брати Грімм (Фольклор, збирачі, «Пані Метелиця», починок, падчірка, мачуха, яблуня,
пічка, пір’я, сніг, золотий дощ…)
2.
Олександр Пушкін ( «Руслан і Людмила», Росія, чаклун, лукомор’я, Кіт Учений,
дзеркальце)
3.
Оскар Уайльд (хлопчик-зірка,
монета, Ірландія, в’язниця, жебрачка, лісоруб, багатство).
4.
Ганс Хрістіан Андерсен (Данія, русалка, імператор, солдатик,
штучність, краса, милосердя)
5.
Шарль Перро (Франція, академік, фольклор, казки, «Казки матінки моєї гуски…»,
«Червона Шапочка», «Кіт у чоботях», «Зачарована красуня», «Попелюшка або
соболевий черевичок», «Хлопчик-Мізинчик», «Синя Борода»…)
Ведучий 2.
Конкурс п’ятий. „Твір – 7 ключових слів”.
Завдання. Назвати ключові слова до
твору.
1. «Фарбований
шакал» – фарба, Чандарава, пройдисвіт, високі
посади, виття, Індія)
2. «Руслан
і Людмила»– кіт, ланцюг, русалка, Баба Яга, богатир, дядько,
витязі, дуб, вовк, царівна, мед…
3. «Ісумбосі,
або Хлопчик-Мізинчик» - кмітливість, Японія, хасі, вельможа,
кімоно,гета, розумне дитя
4. «Мауглі»– Джунглі,
Багіра, Балу, Табакі, зграя, Акелло, вовки, Шер-Хан, Табакі, червона квітка,
Каа…
5. «Хлопчик
–зірка» - Оскар Уайльд, жебрак, потвора, лісоруб, зайченя,
бурштинове намисто, золотий плащ
6. «Снігова Королева» –
чорт, чортенята, дзеркало, скалки, Кай, Герда, бабуся, олень, ворон, річка,
троянди, голуби, розбійниця, муфта…
Ведучий 1. Конкурс шостий. «Сім ключових слів –
герой» Завдання. Назвати
героя за ключовими словами
1. Самозакоханий, жорстокий, пихатий, невдячний, егоїстичний, грубий, черствий. - Хлопчик-зірка
2. Талановитий, розумний, волелюбний, шанобливий, чесний, милосердний, співчутливий –справжній соловей
3. Працелюбна, добра, старанна, справедлива, милосердна, чуйна, щира – пасербиця.
4. Сміливий, мужній, добрий, кмітливий, любитель мандрів, патріот, допитливий – Сіндбад-мореплавець
5. Доброта, сміливість, любов до ближнього, чесність, чуйність, віра в дружбу, тендітність – Герда
6. Дуже красивий, яскравий, байдужий до чужих радощів і страждань, із золота і срібла, замість душі – механізм, співучий, штучний – штучний соловей
Ведучий Конкурс сьомий.«Сім запитань»
Завдання. Дайте правильну відповідь. 1. У Копенгагені споруджено пам’ятник Мюнхгаузену чи Русалці?
2. Шер-Хан – це позитивний герой чи негативний?
3. Пензлик належав Маляну?
4. Герда Каєві була сестрою чи подругою?
5 «Руслан і Людмила» - народна казка?
6. Всім
подобався спів штучного солов’я? 7. Провину перед матір’ю спокутував хлопчик-мізинчик?
Визначення
та нагородження переможців
КОНКУРС із зарубіжної літератури
«Літературний ярмарок»
Мета:узагальнити та систематизувати знання учнів про
вивчені твори;
з'ясувати, у
чому полягаєпізнавальне значення
зарубіжної літератури;
розвивати образне йлогічне мислення, уяву,
допитливість,
спостереження,творчі
здібності учнів; вміння орієнтуватися в набутих
знаннях, використовувати їх на практиці;
виховувати найкращі риси на
прикладі літературних героїв; формувати
інтерес до читанняхудожніх
творів.
Обладнання:святково прибрана зала, на дошці -
висловлювання про
Літературута
книги, портрети письменників зарубіжної літератури,
картки з завданнями для команд;мультимедійний проектор,
презентація
творчих завдань, музичний супровід.
ХІД КОНКУРСУ
Ведучий 1. Багато віків
тому один античний мудрець зауважив: «Життя коротке, а мистецтво вічне». І з ним не можна не погодитися, адже людина завжди
йде рука об руку з мистецтвом, а кращі його зразки переживають не одне
покоління шанувальників.
Література
– це мистецтво слова, а слово – найцінніше надбання людства, початок усіх починань. Мистецтво «в пензлі чи в пері» увічнює життя
людини й природи, бо спроможне «вирвати мить із плину часу і в ній божисту
вічність передати». Якщо ви плакали,
співчуваючи героями книги чи кінофільму,
щиро раділи за своїх улюбленців, переживали обурення або прагнення змінити цей
світ на краще, – ви відчували на собі силу мистецтва. Коли людина читає, з нею відбувається те,
що не відбувається ніколи. Коли слово піднімається з білої сторінки і досягає
свідомості живої людини, воно перестає бути словом – воно стає життям. І люди
не зможуть відмовитись від книги, поки вони існують як явище природи.
Ведучий 2.Сьогодні ми
зібралися, щоб поринути у чарівний світ літератури. Бо художня
література – це безмежний світ, у якому постає і вирішується безліч проблем. Цей
світ має багато призначень. Читанням насолоджуються, а знання літератури є
важливою ознакою освіченої, культурної, інтелігентної людини. Водночас художні
твори містять своєрідну шкалу духовних і моральних цінностей, накопичених
людством, упродовж тисячоліть, ознайомлюють нас із життям, побутом, звичаями,
світоглядом і культурою різних народів. Ось як багато може Книга!
Як
сказав класик української літератури І. Я. Франко :
Література
кожного народу –
це найкраще дзеркало його життя.
Ведучий
1:У достовірності цього твердження ми
пересвідчувалися з вами неодноразово, бо вивчаємо твори, які належать до
світової скарбниці. А на сьогоднішній зустрічі ми пересвідчимося, хто ж краще
засвоїв вивчений матеріал та не просто засвоїв, а вміє його творчо
використовувати.
Сьогодні ми вирушимо у подорож до
прекрасногосвіту книжкової країни. Ми проведемо змагання на кращих знавців
зарубіжної літератури у формі ярмарку. Чому саме ярмарку? Ярмарок наш буде
пізнавальним, цікавим; на вас чекають конкурси,
змагання, вікторини. А допоможуть вам перемогти ваші знання, які ви
отримали на уроках зарубіжної літератури і самостійно знайомлячись із книгами.
Ведучий
2: Отож, у нашій залі присутні 2
команди, які, я сподіваюся, гарно підготувалися та продемонструють
нам свої знання та творчість( 2 команди заздалегідь готують 3 конкурсних завдання –
привітання та домашнє завдання).
Наш конкурс триватиме за такими правилами:
1) Гра
триває у 3 етапи, інструктаж до кожного з яких оголошує ведучий.
2) Кожна
правильна відповідь команди зараховується як 1 бал, за виключенням привітання,
конкурсу капітанів та домашнього завдання, які оцінюються у 5 балів.
3) Команди
відповідають по черзі.
4) Якщо
команда не знає правильної відповіді, то право відповісти мають суперники.
Ведучий
1:Дійство на нашому
ярмарку буде проходити у 3 етапи:
І етап – «Привітання»
ІІ етап – «Ярмаркові випробування»
ІІІ етап – «Побажання»
І етап «
Привітання» (
учасники готують завчасно назву, девіз команди, емблему, обирають капітана
команди). Журі оцінює оригінальність, зв'язок із зарубіжною літературою.
ІІ етап – «Ярмаркові випробування»
Лот І: «Біографічний»
1. Назвіть прізвища
письменників, приєднавши до імен:
Роберт
Олександр
Антон
Михайло
Фрідріх
Джеймс
Микола
Редьярд
Артур
Вальтер
Адам
Марк
|
Шиллер
Міцкевич
Пушкін
Бернс
Скотт
Кіплінг
Дойл
Твен
Олдрідж
Лермонтов
Стівенсон
Гоголь
Чехов
Грін
|
Відповідь: 1.Роберт Бернс, 2.Роберт
Стівенсон. 3. Олександр Грін, 4. Олександр Пушкін, 5. Антон Чехов. 6. Михайло Лермонтов.
7. Фрідріх Шиллер. 8. Джеймс Олдрідж. 9. Микола Гоголь. 10. Редьярд Кіплінг. 11.
Артур Конан Дойл. 12. Вальтер Скотт. 13. Адам Міцкевич, 14. Марк Твен.
2. Назвіть поета чи прозаїка, про якого йдеться:
1) Народився на Полтавщині.
2) Він є засновником жанру історичної повісті.
3) Народився у сучасній Білорусі.
4) Російський письменники за фахом був лікарем.
5) Його називають батьком детективної літератури.
2) Він є засновником жанру історичної повісті.
3) Народився у сучасній Білорусі.
4) Російський письменники за фахом був лікарем.
5) Його називають батьком детективної літератури.
6) Герої цього письменника
стали знаменитішими, ніж їх автор.
7) Засновник жанру байка.
8) Його псевдонім перекладається як «мірка два".
7) Засновник жанру байка.
8) Його псевдонім перекладається як «мірка два".
Відповіді: 1. Микола Гоголь. 2. Вальтер
Скотт. 3. Адам Міцкевич. 4. Антон Чехов 5. Едгар По. 6. Конан
Дойл. 7. Езоп. 8.Марк Твен.
3. Доля яких зарубіжних
письменників пов`язана з Україною?
Відповідь(Адам Міцкевич, Микола Гоголь,
Шандор Петефі, Антон Чехов, Оноре де Бальзак, Олександр Пушкін).
Лот ІІ: «Знавці художніх творів»
1)
Імена яких літературних героїв
входять до назв творів?
(«Ілля Муромець», «Балади про Робіна
Гуда», «Пісня про віщого Олега», «Айвенго», «Тарас Бульба», «Мандри Гуллівера»,
«Собака Баскервілів», «Робінзон Крузо»).
2) Зістав автора з назвою
твору
Яким творам не вистачило автора,
назви їх.
Й.В.Гете
О.С.Пушкін
Й.Ф.Шіллер
В.Скотт
Р.Стівенсон
Дж.Свіфт
О.Дюма
А.КонанДойл
Дж.Олдрідж
Р.Кіплінг
Д.Лондон
|
«Билини про Іллю Муромця»
«Пісня про віщого Олега»
«Рукавичка»
Балади про Робін Гуда
«Вільшаний
король»
«Тарас
Бульба»
«Вересовий
трунок»
«Айвенго»
«Собака
Баскервілів»
«Мандри Гуллівера»
«Якщо…»
«Три
мушкитери»
«Жага до
життя»
«Останній
дюйм»
|
Відповідь(«Тарас Бульба» М.Гоголь, а Билини
про Іллю Муромця та Балади про Робін Гуда без авторів, бо це фольклорні твори)
3) Розподіліть названі твори за темами
- «Література
проти війни»
- «Мистецтво
бути людиною»
- «Краса
чистих людських взаємин»
- «Пригоди
та фантастика»
- «Україна
та її історія в літературі»
- «Героїчне
минуле в літературі»
- «Героїчні
пісні та балади»
4) Кому належать речі?
- Біла
рукавичка.
- Шаровари,
завширшки, як Чорне море.
- Решето
з агрусом
- Скрипка
- Біблія
- Кінокамера
- Золота
стріла
Відповідь:(Ребеці (В.Скотт»Айвенго»),Остапу і Андрію (М.Гоголь
«Тарас Бульба»), Городовому (А.Чехов «Хамелеон»), Шерлоку Холмсу («А.К.Дойл
«Оповідання про Шерлока Холмса», Робінзону Крузо (Дефо «Робінзон Крузо»),
Бену (Дж.Олдрідж «Останній дюйм»), Робін Гуду).
5) Чий це портрет?
1) «Жупан червоного кольору, сукна
яскравого, як огонь, підперезався узорчатим поясом; карбовані турецькі пістолі
були засунуті за пояс; шабля брязкала по їхніх ногах, їхні обличчя, ще мало
загорілі, здавалося, покращали й побілішали; молоді чорні вуса тепер якось
яскравіше відтіняли білість їх і здоровий могутній цвіт молодості..»
2) «Через плече у нього висів довгий
тисовий лук, при боці погойдувався сагайдак, вщерть наповнений стрілами, а в
руці юнак стискав ціпок. Ставний і гінкий, він був убраний з голови до п`ят у
все зелене і йшов бадьорим кроком. Серце його співало.»
3) «Мала прегарну жіночу фігуру й була
висока, але не аж така висока, щоб це впадало в очі. Лице вона мала
біле-пребіле, проте довершена форма голови і шляхетні риси обличчя не допускали
до думки про безбарвність, часом поєднану з вродою блондинок»
4) «Коли шолома скинули, всі
побачили вродливе, засмагле на сонці обличчя юнака років 25 під кучмою густих,
коротких білявих кучерів. Те обличчя було бліде…»
5) «Останньому було років 30. Невеликого
зросту, кремезний, міцний, він справляв враження досить жвавої, здорової
людини. Вираз його обличчя видався мені впертим; карі очі сміливо дивилися на
нас з-під густих темних брів. Коричневий костюм спортивного покрою і смаглява
обвітрена шкіра свідчили про те, що ця людина аж ніяк не домосід і не
білоручка, і водночас спокійна, упевнена постава видавала в ньому справжнього
джентльмена.»
Відповіді: (Остап і Андрій. 2. Робін Гуд. 3.
Ровена. 4. Айвенго. 5. Сер Генрі Баскервіль)
Лот ІІІ: «Мистецький»
1. Скласти
пазл, надати відповідь про твір та його автора, що зображено на ілюстрації.
2. «Оживи
картину» (відобразити сюжет картини)
3. Відгадати
автора та назву твору за ілюстраціями.
Лот ІV: «Географічний»
1. Назвіть твори, у яких
згадуються міста:
1) Київ, Дубно.
2) Ноттінгем, Шервуд.
3) Ашбі де лаЗуш, Йорк.
4) Мілдендо, Блефуску.
5) Лондон
6) Вашингтон
7) Чернігів
Відповіді: «Тарас Бульба» 2. Балади про Робіна Гуда 3.«Айвенго» 4. «Мандри Гуллівера» 5. «Собака Баскервілів»6.«Останній дюйм»7.«Ілля Муромець і Соловій».
2) Ноттінгем, Шервуд.
3) Ашбі де лаЗуш, Йорк.
4) Мілдендо, Блефуску.
5) Лондон
6) Вашингтон
7) Чернігів
Відповіді: «Тарас Бульба» 2. Балади про Робіна Гуда 3.«Айвенго» 4. «Мандри Гуллівера» 5. «Собака Баскервілів»6.«Останній дюйм»7.«Ілля Муромець і Соловій».
Лот V: «Кмітливий»
1.
Розшифрувати ребуси
Лот VІ: «Творчий»
Завдання: Із набору
слів скласти цікаву розповідь
Лот VІІ: «Казковий»
Завдання: Команди
задають загадки, запитання за темою «Казки»
Ведучий 1: Закінчився другий етап конкурсу «Ярмаркові випробування», на якому ви
розігрували 7 лотів. Ми оголошуємо конкурс капітанів.
Завдання для капітанів команд: згадати і назвати твори у
яких згадується цифра сім.
ІІІ етап – «Побажання»
Ведучий 1 І знов у
мандри запросять вас книги…
В далекі час, в дивовижні країни.
Відкриються вам таємниці великі,
Знайдете ви справді безцінні перлини.
Нехай не минає вас байка чи казка,
Хай міфи і вірші у душу вам линуть.
Та тільки уважно читайте, будь ласка,
Тоді лиш почуте слово нетлінне,
І мудрі поради, і жарти дотепні.
Й думки, що летять крізь кордони та мури.
Усе, чим приваблює світ цей безмежний,
Усе, що дарує світ літератури!
Підведення підсумків конкурсу, визначення та
нагородження переможців
Комментариев нет:
Отправить комментарий